“Het doel waarvoor ik werk maakt het verschil”

VR-bril voor TUI Academy-studenten

Een jaar na de explosie
in Beiroet

Eerste succes free
to be online

wereldnieuws

De #FreeToBeOnline-campagne van Plan International heeft succes! Een veiligere online omgeving voor meisjes is weer een stukje dichterbij nu grote socialmediabedrijven hebben toegezegd online intimidatie aan te pakken. Als onderdeel van de campagne gingen meisjesactivisten met Facebook, Instagram en WhatsApp in gesprek in Girls Get Equal-werkgroepen. Zo werden ze direct betrokken bij het zoeken naar een oplossing. Met succes, want de eerste belangrijke stap in de juiste richting is gezet!

Naast Facebook hebben ook Google, TikTok en Twitter onlangs beloofd om online intimidatie aan te pakken. Tijdens het Generation Equality Forum van de Verenigde Naties dat eind juni in Parijs plaatsvond, hebben de vier grootste socialmediabedrijven ter wereld toegezegd om meer capaciteit in te zetten om toezicht te houden op hun platforms.

Tijdens de luistersessies met Facebook eerder dit jaar kregen meisjes de kans om hun ervaringen met online intimidatie te bespreken. Gebaseerd op deze gesprekken heeft Facebook een werkgroep van experts op het gebied van veiligheid voor vrouwen opgezet. Deze werkgroep adviseert het bedrijf, waartoe Instagram en Whatsapp ook behoren, over wat meisjes online nodig hebben en hoe hun veiligheid gewaarborgd kan worden. Facebook heeft verder toegezegd de sollicitatieprocedure aan te passen om meer diversiteit onder het personeel te bereiken. Een van de meiden die heeft meegedaan aan de luistersessies van Plan International is inmiddels door Facebook aangenomen en zit in de werkgroep. We wensen haar veel succes!

Lees hier meer over online intimidatie




Eerste succes Free To Be Online

Meisjesactivisten in Nepal

Nahla (23) en haar zoontjeOmar (5)

Veel kinderen zijn door de ramp in Beiroet getraumatiseerd, zoals de vijfjarige Omar. Hij was thuis op het balkon aan het spelen toen de explosie plaatsvond. Omar werd samen met zijn moeder door de klap naar binnen geblazen. Hij zat onder het bloed, veroorzaakt door de glasscherven in zijn benen. Omar krijgt nu psychotherapie, waardoor hij weer beter slaapt en minder schrikt van harde geluiden.

Een jaar geleden, op 4 augustus 2020, verwoestte een explosie een groot deel van de Libanese hoofdstad Beiroet. In een klap stond het leven van honderdduizenden mensen op instorten. Sindsdien is er veel gebeurd, zijn er huizen hersteld, bedrijven weer opgestart, kinderen weer naar school gegaan. Maar een jaar na de ramp staat de stad er slecht voor.

Meteen na de explosie in de haven van Beiroet werd in Nederland Giro555 geopend door de samenwerkende hulporganisaties, waaronder Plan International. Het Nederlandse publiek doneerde het prachtige bedrag van 15,3 miljoen euro, waarvan inmiddels bijna 11 miljoen euro is besteed aan nood- en psychosociale hulp. Het resterende bedrag wordt de komende twaalf maanden besteed aan verdere hulpverlening. Plan International startte samen met de lokale hulporganisatie Himaya projecten op om kinderen op te vangen, onderwijs te geven en andere ondersteuning te bieden.

De balans opmaken een jaar na de ramp in Beiroet is zoeken naar lichtpuntjes. Met de opbrengst van Giro555 zijn ruim 80.000 mensen geholpen. Vaak met praktische zaken, zoals gereedschap, bouwmaterialen, geld of medicijnen. Beiroet herbouwt en herstelt zijn huizen, scholen, ziekenhuizen en wegen. Het gaat met horten en stoten, maar de inwoners van de stad proberen er ondanks de moeilijke economische en politieke situatie het beste van te maken.


Een jaar na de explosie in Beiroet

Studenten van de TUI Academy

TUI Academy deel II is dit jaar succesvol van start gegaan. Meer dan 200 studenten worden opgeleid om in de toerismesector te werken in de Dominicaanse Republiek. Jeugdwerkloosheid is hier een groot probleem: 29 procent van jongeren tussen de 15 en 29 jaar heeft geen baan en gaat niet naar school. Met de virtualrealitybril die ontwikkeld is door Plan International kunnen de studenten van de Academy hun training thuis voorzetten tijdens de coronapandemie.

De TUI Academy biedt kwetsbare jongeren, met name jonge vrouwen, de kans om beroeps- en levensvaardigheden te leren die nodig zijn voor een carrière in de toerismesector. Zo worden ze opgeleid om in de keuken, achter de bar of bij de receptie te werken. Maar ze krijgen ook sollicitatietips, seksuele voorlichting en ze leren hoe ze hun persoonlijke financiën bijhouden. Jonge moeders kunnen op kosten van de Academy gebruikmaken van een kinderopvang in de buurt zodat ze ongestoord de opleiding kunnen volgen.

Tijdens de coronapandemie is er een innovatieve leermethode ontwikkeld: bartendertraining door middel van een virtualrealitybril. Op deze manier kunnen de leerlingen ook thuis de nodige bartendingvaardigheden leren en feedback krijgen van hun docenten. De bril zal ook na de pandemie worden gebruikt om studenten flexibele en interactieve lessen aan te bieden.

VR-bril voor TUI Academy-studenten

Nick Lagendijk

“Het doel waarvoor ik werk maakt
het verschil”

De steun van sponsors is onmisbaar voor het werk dat we doen bij Plan International. Eén van de manieren waarop we nieuwe donateurs werven is door mensen op straat te vragen om bij te dragen aan het voorkomen van kindhuwelijken. Rechtenstudent Nick Lagendijk is een van de wervers die in weer en wind op pad gaan voor Plan International.

Sommige studenten bezorgen pakketjes of staan achter de bar, maar voor de 26-jarige Nick Lagendijk uit Utrecht is er een hoger doel. Hij zet zich via een wervingsbureau in voor Plan International, door mensen op straat en aan de deur te vertellen over meisjesrechten en kindhuwelijken. Nick heeft eerder voor andere organisaties geworven, maar Plan International is zijn favoriet: “Het is niet zomaar een goed doel met een standaardprobleem dat op de standaardmanier wordt aangepakt. Er zijn veel problemen in de wereld, maar de focus op meisjes, gelijkheid en kindhuwelijken is iets bijzonders. Ik sta daar heel erg achter.”

Nick heeft al vele uren op straat gestaan voor Plan International. “Het verhaal dat ik vertel draait om kindhuwelijken. Voor mij persoonlijk is het belangrijkst dat meisjes naar school kunnen in plaats van dat ze uitgehuwelijkt worden. Dat is mijn drijfveer.”

Het komt vaak voor dat mensen niet zitten te wachten op een praatje, omdat ze de trein moeten halen of snel naar huis willen. “Juist dan is het mooi als je het kan omdraaien”, vertelt Nick. “Laatst benaderde ik iemand die liet blijken dat hij er totaal geen zin in had. Maar toen ik het woord kindhuwelijken liet vallen, griste de man de telefoon uit mijn hand en vulde meteen zijn gegevens in. Hij zei tegen mij: ‘Ik ben gewoon heel erg tegen kindhuwelijken’. Het doel waarvoor ik sta maakt op zo’n moment het verschil. Omdat iemand denkt: daar gaan we iets aan doen, die kindhuwelijken.”

wereldnieuws

Meisjesactivisten in Nepal

De #FreeToBeOnline-campagne van Plan International heeft succes! Een veiligere online omgeving voor meisjes is weer een stukje dichterbij nu grote socialmediabedrijven hebben toegezegd online intimidatie aan te pakken. Als onderdeel van de campagne gingen meisjesactivisten met Facebook, Instagram en WhatsApp in gesprek in Girls Get Equal-werkgroepen. Zo werden ze direct betrokken bij het zoeken naar een oplossing. Met succes, want de eerste belangrijke stap in de juiste richting is gezet!

Naast Facebook hebben ook Google, TikTok en Twitter onlangs beloofd om online intimidatie aan te pakken. Tijdens het Generation Equality Forum van de Verenigde Naties dat eind juni in Parijs plaatsvond, hebben de vier grootste socialmediabedrijven ter wereld toegezegd om meer capaciteit in te zetten om toezicht te houden op hun platforms.

Tijdens de luistersessies met Facebook eerder dit jaar kregen meisjes de kans om hun ervaringen met online intimidatie te bespreken. Gebaseerd op deze gesprekken heeft Facebook een werkgroep van experts op het gebied van veiligheid voor vrouwen opgezet. Deze werkgroep adviseert het bedrijf, waartoe Instagram en Whatsapp ook behoren, over wat meisjes online nodig hebben en hoe hun veiligheid gewaarborgd kan worden. Facebook heeft verder toegezegd de sollicitatieprocedure aan te passen om meer diversiteit onder het personeel te bereiken. Een van de meiden die heeft meegedaan aan de luistersessies van Plan International is inmiddels door Facebook aangenomen en zit in de werkgroep. We wensen haar veel succes!

Lees hier meer over online intimidatie




Eerste succes Free To Be Online

Nahla (23) en haar zoontjeOmar (5)

Veel kinderen zijn door de ramp in Beiroet getraumatiseerd, zoals de vijfjarige Omar. Hij was thuis op het balkon aan het spelen toen de explosie plaatsvond. Omar werd samen met zijn moeder door de klap naar binnen geblazen. Hij zat onder het bloed, veroorzaakt door de glasscherven in zijn benen. Omar krijgt nu psychotherapie, waardoor hij weer beter slaapt en minder schrikt van harde geluiden.

Een jaar geleden, op 4 augustus 2020, verwoestte een explosie een groot deel van de Libanese hoofdstad Beiroet. In een klap stond het leven van honderdduizenden mensen op instorten. Sindsdien is er veel gebeurd, zijn er huizen hersteld, bedrijven weer opgestart, kinderen weer naar school gegaan. Maar een jaar na de ramp staat de stad er slecht voor.

Meteen na de explosie in de haven van Beiroet werd in Nederland Giro555 geopend door de samenwerkende hulporganisaties, waaronder Plan International. Het Nederlandse publiek doneerde het prachtige bedrag van 15,3 miljoen euro, waarvan inmiddels bijna 11 miljoen euro is besteed aan nood- en psychosociale hulp. Het resterende bedrag wordt de komende twaalf maanden besteed aan verdere hulpverlening. Plan International startte samen met de lokale hulporganisatie Himaya projecten op om kinderen op te vangen, onderwijs te geven en andere ondersteuning te bieden.

De balans opmaken een jaar na de ramp in Beiroet is zoeken naar lichtpuntjes. Met de opbrengst van Giro555 zijn ruim 80.000 mensen geholpen. Vaak met praktische zaken, zoals gereedschap, bouwmaterialen, geld of medicijnen. Beiroet herbouwt en herstelt zijn huizen, scholen, ziekenhuizen en wegen. Het gaat met horten en stoten, maar de inwoners van de stad proberen er ondanks de moeilijke economische en politieke situatie het beste van te maken.


Een jaar na de explosie in Beiroet

Studenten van de TUI Academy

TUI Academy deel II is dit jaar succesvol van start gegaan. Meer dan 200 studenten worden opgeleid om in de toerismesector te werken in de Dominicaanse Republiek. Jeugdwerkloosheid is hier een groot probleem: 29 procent van jongeren tussen de 15 en 29 jaar heeft geen baan en gaat niet naar school. Met de virtualrealitybril die ontwikkeld is door Plan International kunnen de studenten van de Academy hun training thuis voorzetten tijdens de coronapandemie.

De TUI Academy biedt kwetsbare jongeren, met name jonge vrouwen, de kans om beroeps- en levensvaardigheden te leren die nodig zijn voor een carrière in de toerismesector. Zo worden ze opgeleid om in de keuken, achter de bar of bij de receptie te werken. Maar ze krijgen ook sollicitatietips, seksuele voorlichting en ze leren hoe ze hun persoonlijke financiën bijhouden. Jonge moeders kunnen op kosten van de Academy gebruikmaken van een kinderopvang in de buurt zodat ze ongestoord de opleiding kunnen volgen.

Tijdens de coronapandemie is er een innovatieve leermethode ontwikkeld: bartendertraining door middel van een virtualrealitybril. Op deze manier kunnen de leerlingen ook thuis de nodige bartendingvaardigheden leren en feedback krijgen van hun docenten. De bril zal ook na de pandemie worden gebruikt om studenten flexibele en interactieve lessen aan te bieden.

VR-bril voor TUI Academy-studenten

Nick Lagendijk

“Het doel waarvoor ik werk maakt het verschil”

De steun van sponsors is onmisbaar voor het werk dat we doen bij Plan International. Eén van de manieren waarop we nieuwe donateurs werven is door mensen op straat te vragen om bij te dragen aan het voorkomen van kindhuwelijken. Rechtenstudent Nick Lagendijk is een van de wervers die in weer en wind op pad gaan voor Plan International.

Sommige studenten bezorgen pakketjes of staan achter de bar, maar voor de 26-jarige Nick Lagendijk uit Utrecht is er een hoger doel. Hij zet zich via een wervingsbureau in voor Plan International, door mensen op straat en aan de deur te vertellen over meisjesrechten en kindhuwelijken. Nick heeft eerder voor andere organisaties geworven, maar Plan International is zijn favoriet: “Het is niet zomaar een goed doel met een standaardprobleem dat op de standaardmanier wordt aangepakt. Er zijn veel problemen in de wereld, maar de focus op meisjes, gelijkheid en kindhuwelijken is iets bijzonders. Ik sta daar heel erg achter.”

Nick heeft al vele uren op straat gestaan voor Plan International. “Het verhaal dat ik vertel draait om kindhuwelijken. Voor mij persoonlijk is het belangrijkst dat meisjes naar school kunnen in plaats van dat ze uitgehuwelijkt worden. Dat is mijn drijfveer.”

Het komt vaak voor dat mensen niet zitten te wachten op een praatje, omdat ze de trein moeten halen of snel naar huis willen. “Juist dan is het mooi als je het kan omdraaien”, vertelt Nick. “Laatst benaderde ik iemand die liet blijken dat hij er totaal geen zin in had. Maar toen ik het woord kindhuwelijken liet vallen, griste de man de telefoon uit mijn hand en vulde meteen zijn gegevens in. Hij zei tegen mij: ‘Ik ben gewoon heel erg tegen kindhuwelijken’. Het doel waarvoor ik sta maakt op zo’n moment het verschil. Omdat iemand denkt: daar gaan we iets aan doen, die kindhuwelijken.”

Plan International

Lees nu alle mooie verhalen in dit online magazine
Volledig scherm