Interne communicatie
Via het intranet van Plan Nederland blijven alle medewerkers op de hoogte, via updates, verslagen en oproepen. Onder de noemer ‘Keek op de week’ is er eens in de twee weken een bijeenkomst voor alle medewerkers waarin iedereen wordt bijgepraat over belangrijke gebeurtenissen en beslissingen.
Sponsoravond
In juni organiseerde Plan Nederland in Utrecht een informatieve avond voor sponsors, die meteen de gelegenheid bood voor een persoonlijk bedankje: het vrijwilligersteam vroeg de aanwezige sponsors om de beurt op een stoel te gaan staan en applaus in ontvangst te nemen als blijk van waardering. Plan Nederland was blij met de opkomst (58 sponsors), de vragen en de gesprekken, onder meer over ontmoetingen van sponsors en hun sponsorkinderen. Op termijn organiseert Plan Nederland vaker zulke sponsoravonden .
Jaarverslagen en rapportages
Plan Nederland doet al vanaf de start mee aan de Transparant Prijs, de door PwC toegekende prijs voor het meest transparante en onderscheidende jaarverslag in de charitatieve sector, en eindigde meestal in de kopploeg of werd genomineerd. Met het jaarverslag 2013-2014 heeft Plan Nederland de Transparant Prijs gewonnen in de categorie grote instellingen. Plan Nederland behaalde hiermee bovendien een Triple A-score op het gebied van heldere verslaglegging van de activiteiten.
Behalve het corporate jaarverslag verzorgt Plan Nederland een informatiepakket op maat voor de verschillende doelgroepen om verantwoording af te leggen over bestedingen. Corporate partners ontvangen een jaarlijkse rapportage over de voortgang van door hen gefinancierde projecten en de Nederlandse overheid ontvangt een jaarverslag over de bestedingen van de subsidie in het kader van het Medefinancieringsstelsel (MFSII). Voor de particuliere sponsors die het volledige corporate jaarverslag te omvangrijk vinden, maakt Plan Nederland een verkort jaarverslag in de vorm van een jaarverslagspecial van Girls first magazine en dit online jaarmagazine. In alle rapportages staat transparantie centraal.
Social media
Het lukt steeds beter om via de social media 24 uur per dag en 7 dagen per week in contact te blijven met mensen die betrokken zijn bij Plan. Via de social media is Plan Nederland voortdurend in gesprek met sponsors en andere betrokkenen en krijgt direct feedback. Een webcare-team zorgt ervoor dat Plan Nederland ook in de weekenden snel reageert op vragen en opmerkingen en meepraat in discussies.
Plan Nederland is te vinden op Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram en Pinterest.
Verschil
36%
3%
-12%
Werkelijk FY15
60.978
17.530
2.211
Target FY15
45.000
17.000
2.500
Werkelijk FY14
37.532
11.691
1.248
Plan Nederland op social media
Vrienden op Facebook (likes)
Volgers op Twitter
Connecties op LinkedIn
Digitale nieuwsbrief
Om contact te onderhouden met sponsors en andere geïnteresseerden en hun op de hoogte te houden van (de resultaten van) Plans werk in de programmalanden en activiteiten in Nederland, mailt Plan Nederland zo’n tien keer per jaar een nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief worden lezers ook opgeroepen om mee te doen aan acties en evenementen van Plan Nederland of deze te ondersteunen.
Plan Nederland mailt de nieuwsbrief naar ongeveer 70.000 sponsors, potentiële sponsors en geïnteresseerden.
In FY14 was er een stijging te zien in gemeten aantallen bezoekers van de website. Deze stijging werd veroorzaakt door een verstoring van de metingen. (Het betekent niet per se dat er daadwerkelijk meer bezoekers waren). Vanaf november 2014 (FY15) wordt het aantal bezoekers weer correct gemeten.
Web (www.plannederland.nl)
Bij de start van het verslagjaar is een heel nieuwe website live gegaan. De nieuwe site is ook op mobiel en tablet gebruiksvriendelijk en heeft meer focus door veel storytelling, heldere navigatie en een duidelijke site-structuur. Ook de ‘achterkant’ functioneert efficiënter, met een simpeler content management systeem (CMS).
De nieuwe website, inclusief de nieuwe webshop, heeft gezorgd voor een flinke stijging in donaties en in het aantal sponsors voor meisjesprojecten. De opbrengst van de webshop is bijna verzesvoudigd.
Werkelijk FY15
376.835
Target FY15
336.000
Unieke bezoekers website
Werkelijk FY14
424.375
Girls first magazine
Met het kleurige Girls first magazine, vol verhalen, reportages en nieuws, geeft Plan Nederland sponsors een kijkje in de wereld van Plan. Het magazine verschijnt drie keer per jaar. Het eerste nummer is altijd een jaarverslagspecial met een samenvatting van het jaarverslag.
Girls first magazine verschijnt in print en online. Een online-versie wordt verstuurd naar sponsors en belangstellenden die Plan Nederland willen helpen kosten te besparen.
Oplage Girls first magazine
Verstuurd online
33.069
32.973
33.813
Verzonden in print
50.560
55.796
49.725
Oktober 2014
Januari 2015
Juni 2015
Facebook, Twitter, LinkedIn, het web, jaarverslagen, magazines, brieven, veld-updates, bijeenkomsten... Met al deze middelen - en meer - houdt Plan Nederland contact met alle mensen die betrokken zijn, om te horen wat zij vinden, hen te informeren en transparant verantwoording af te leggen.
Contact!